Layout
|
|
Anvender jeg de aftalte overskrifter på planens forside?
”Hvad er en x plan? Hvad vil vi opnå? Hvad betyder planen for dig”
|
|
Er mål og handlinger helt tydelige?
|
|
Anvender jeg den rigtige layout?
Overskrift 2 til overskrifterne i teksten og ”Afsnit” til brødtekst. Overskrift 1 til sideoverskriften øverst
|
|
Anvender jeg den rigtige margen?
5/6 hvis der alene er tekst, ellers 2/3 - 1/3 eller 1/2 - 1/2 ved billeder og kort
|
|
Bruger jeg de rigtige dotter?
- Teksten er kun på en linje: Vælg ”format” standard
- Teksten er på flere linjer: Vælg ”Afsnit”
|
|
Bruger jeg link som aftalt?
- Link til andre sider i samme plan sættes ind i teksten, hvor det er relevant
- Link til andre planer i planportalen sættes ind i teksten med den fulde titel så det er tydeligt, at det er en anden plan
- Link ud af portalen samles nederst på siden under overskriften: Relevante link. Når du laver din tekst på linket så gør det tydeligt, hvor du sender læseren hen. Link til Gladsaxe.dk kan du både sætte i teksten og under Relevante link. Hvis du sætter Gladsaxe.dk ind i selve teksten så lad det fremgå, at der er tale om Gladsaxe Kommunes hjemmeside
OBS: Overvej nøje, hvilke link der er relevante. Ved mange link er der risiko for at læseren ikke vender tilbage til planen
|
|
Har jeg brugt linkbank, så link ændres automatisk ved fx ændret ”titel”?
|
|
Har jeg fået en udefrakommende til at fortælle, om de synes opbygningen er logisk?
|
|
Sprog
|
|
Har jeg tjekket om tekst kan skrives kortere?
|
|
Får jeg fortalt det vigtigste først?
|
|
Kan jeg se hele opslaget på en side eller skal jeg scrolle ned?
Det er ok at scrolle lidt men prøv at undgå det.
|
|
Er der tekst, som jeg i stedet kan formidle med et kort eller en figur?
|
|
Er overskrifterne selvforklarende – også i fanerne?
|
|
Har jeg luget alle de lange endelser ud ..else ..ing
|
|
Har jeg luget ud i alle tunge fagord?
|
|
Har jeg fjernet alle forkortelser og indforståede ord?
|
|
Har jeg undgået henvisninger til lov-stof, eller i hvert fald sat det nederst på siden?
|
|
Har jeg begrænset antallet af tabeller så meget som overhovedet muligt?
Ved tabeller, har jeg fået dem kodet, så de kan læses af en læsemaskine af hensyn til blinde?
|
|
Har jeg fået en kollega, der ikke kender planen/fagområdet til at læse min tekst og dermed tjekket, at den er til at forstå?
|
|
Har jeg fået læst korrektur?
|
|